Kültéri szabadulószoba? Ez lehetséges?

Bizony lehetséges. A “Nyomozz Velünk” egy  helyszín alapú (GPS), kiterjesztett valóság (AR) elemekkel gazdagított, főként kültéri szabadulószobás és nyomozós komoly mobil játék (bővebben angolul), amely kiváló szórakozást, szórakozva tanulást biztosít életkortól függetlenül kisebb és nagyobb társaságok, családok, csapatok számára.

Szabadtéri nyomozás Budapest * Budai várnegyed Sissi királyné

Budapest városi felfedező játék: Mentsétek meg Erzsébet (Sissi) királynét egy különleges városi nyomozós játék keretében, Budán a Várban!

Kinek ajánljuk? – Budapestre látogató, vagy itt lakó baráti társaságoknak, családoknak, a történelem iránt érdeklődőnek, diákoknak, akik szeretik megfejteni a rejtélyeket.

De akár céges csapatépítésre is munkatársaiddal.

Céges partnereink, amelyek a Nyomozz Velünk csapatépítő vagy városfelfedező játékait választották

Mit nyújtunk? – 2 órás feledhetetlen élményt 2-7 fő részére. Kiterjesztett valóság élményű városi nyomozós játékot. Közepes nehézségű túrát a Budai várban.

Hogyan játszható? – a hozzérés kártyás megvásárlást követően 5 percen belül Android, iPhone mobil telefonon vagy Android és iPad tableten.

A Hess András térről indulva kellemes várbeli sétának néztünk elébe, de egyszer csak szemünkbe ötlik egy falragasz. Vajon mi ez? Nézzük csak meg közelebbről…

Kattints ide, ha érdekel a játék >>>

Nézd meg miképp értékelik a játékot >>>

Mit kínálnak a ”Nyomozz Velünk” applikáción belüli kész játékok?

  • A népszerű szabadtéri szabadulószoba élményét és izgalmát valós környezetben, kültéren magyar és a legtöbb esetben angol nyelven
  • Turisztikai célú szabadtéri kincskereső játékokat emelt szinten, “agyat próbáló”, sokszor időzített feladatokkal, hogy egyetlen percig se unatkozz
  • Városismereti, nosztalgikus, a boldog békeidőket idéző történelmi kalandokat kiterjesztett valóság (AR) és virtuális valóság (VR) élményekkel
  • Az egyre népszerűbbé váló detektív turizmus, krimi városnézés és szabadtéri nyomozás egy különleges változatát
  • Flow élményt, hogy játékosainkat kiszakítsuk a mindennapok rutinjából és misztikus küldetésekkel, titkos nyomokkal és helyszínek felfedezésével növeljük az adrenalin-szintjüket

Élmény kupon vásárlás itt >>>

Egyre bővülő játékaink listáját itt találod

Milyen egyedi fejlesztési lehetőségeket kínál a több nívós turisztikai és IT díjat elnyert keretalkalmazás?

  • GPS-hez nem kötött beltéri, vagy kültéri egyedileg megalkotott játék élményt, ott ahol a helymeghatározás nehézségekbe ütközik
  • A céges arculattal egyező megjelenésű, és egyedi igények szerint fejlesztett kreatív csapatjátékot, csapatépítő tréninget valós idejű kapcsolattal több tucat résztvevővel
  • Céges vagy oktatási területre kidolgozott és egyedi igények szerint fejlesztett kvíz játékokat
  • Csapatépítő fotótúra
  • iBeacon integrációt, amely múzeumokban, rendezvényeken alkalmazható sikeresen
  • Gamifikációs (játékosítási) megoldásokat a munka világában, HR-területen; toborzásban, a munkavállalói elkötelezettség növelésére, új munkatársak kiválasztásakor vagy új belépők eligazodásához – FirstDay@Work
  • A jogszabályban előírt éves munkavédelmi oktatás interaktív lebonyolítására játékosított keretek között
  • Iskolai tanulmányi kirándulás, múzeum, könyvtár felfedezése
  • Legénybúcsú és leánybúcsú esemény játékosítása
  • A további alkalmazási lehetőségeknek pedig csak a kreativitás szabhat határt

A játékosokra izgalmas feladatok várnak, miközben az ország legszebb városaiban, területein, vagy akár az űrben barangolhatnak.

A játékokat azoknak készítettük, akik szeretnek túrázni, várost nézni, új dolgokat felfedezni, titokzatos rejtélyeket kideríteni, keresik a kihívásokat és a flow-élményt

Az applikáció különleges eleme az AR-funkció, mely egyedivé teszi az alkalmazást más nyomozós és felfedezős játékokhoz képest.

Javasoljuk, hogy olvasd be telefonoddal a jobb oldalsáv tetején található QR-kódot és töltsd le az ingyenes, és az applikáció funkcióit ismertető keretalkalmazást, amely beállításai alapján nem helyszínhez kötött, így bárhol “lejátszható”, így megismerkedhetsz a játékmenettel, funkciókkal.

A kész játékok a vásárlást követően kapott link és QR-kód alapján letölthetők okos készülékekre (Android telefon, tablet, iPhone, iPad) és adott helyszínen bármilyen időpontban lejátszhatóak.

Nincs előre időpontfoglalás és nincs idegenvezető, minden játékos a maga által kiválasztott időben és a saját tempójában haladhat végig a feladatokon, hogy eljusson a megoldásig, felfedezhesse Budapest, Badacsony, Tapolca, Székesfehérvár, Győr, Veszprém, Szeged, Balatonfüred és a többi város rejtélyeit.

Minden nyomozós és felfedezős játéknak egy konkrét megoldása van. A bejárt útvonal általában 3-5 km hosszú és 2-3 óra alatt teljesíthető.

Ugye, Nyomozol Velünk?

 

A kiterjesztett valóságról kicsit bővebben

Ha még nem is játszottál soha a Pokémon GO-val, nehezen képzelhető el, hogy nem hallottál erről a világhódító „mobiljáték-őrületről”, amely elképesztő letöltési rekordokat döntött meg. És ezt a nem kicsit megosztó játékot szinte minden korosztály kipróbálta, játssza ma is. Blogunkban láthatsz egy extrém példát erre >>>

Nézzünk csak meg a két cuki nagymamát, amint éppen Pokémonoznak. Ja, „okostelefonjuk sincs, de kipróbálták, mi az a Pokémon Go, amivel mindenki játszik. Nehezen indult, de a végén már hibázni sem tudtak”. (Forrás Indavideo, 2016. júl. 30.)

De mi köze ennek a „Nyomozz Velünk” kültéri szabadulószobás mobil játékunkhoz? Nos, csupán csak annyi, hogy hasonlóan a Pokémon Go-hoz, a Nyomozz Velünk játékainkban az okostelefon / tablet kamerája által “látott” képet felcímkézzük néhány épületre, szoborra és egyéb tereptárgyra jellemző adatokkal, így jelenítve meg egy új réteget a képernyőn. Ezt a beépített kiterjesztett valóság (angolul: augmented reality, rövidítve AR) funkció teszi lehetővé.

A kiterjesztett valóság a valódi fizikai környezetet, az általunk látott világot egészíti ki számítógép által generált virtuális elemekkel, további információkkal. Mindezt valós időben a modern mobil telefonok, és tabletek kijelzőjén jelenítve meg.

Ha adott helyszínen tartózkodva ráirányítjuk az eszköz kameráját egy objektumra – szobor, emléktábla, vagy más tereptárgy – akkor az applikáció érzékelve azt, megjelenít egy újabb réteget a telefon, vagy tablet kijelzőjén.

A „Nyomozz Velünk” mobil játék esetében ez lehet egy korabeli fotó, videó, újságcikk részlet, ami megoldó kulcsot adhat a játékban való továbblépéshez, vagy csak a városnéző sétával egybekötött nyomozás során olyan újabb információkkal szolgál, amit nem találhatunk meg a népszerű útirajzokban. És ezt az élményt csak abban az esetben tudjuk megszerezni, ha a nyomozós játék során az adott helyszínt felkerestük.

Nos, ez teszi egyedivé, izgalmasabbá a „Nyomozz Velünk” turisztikai játékot, ami tudomásunk szerint (2019. februári állapot) teljesen egyedi megoldás Magyarországon.

 

Kis helyalapú játék történelem

A helyalapú játék eredete 1854-re nyúlik vissza. Ekkor indult ugyanis világhódító útjára a Letterboxing az angliai Dartmoorból. Ami a csodálatos ebben a történetben, hogy a mai napig világszerte rengetegen játsszák, és természetesen Dartmoorban van egy hagyományőrző klub is, amelynek honlapján részletes leírást találhatunk a játék történetéről. Érdemes elolvasni a nagyon szimpatikus alpszabályzatot is.

letterboxing kincskereső játékA Letterboxing egy szabadidős tevékenység, mely elegyíti a természetjárást, a tájékozódást, a kincskeresést némi kreativitással és rejtvényfejtéssel. A játék célja a pecsétlenyomatok gyűjtése, melyekhez valahol a természetben elrejtett dobozok megtalálásával lehet hozzájutni.

A letterboxing egy kincskereső játék, ahol az igazi cél a postaládával jelölt hely felkeresése mellett a láda pecsétnyomatának a megszerzése és a láda naplójában a megtaláló pecsétjének elhelyezése.

Ehhez azonban a rejtőnek és a keresőnek is rendelkeznie kell egy-egy naplóval és egy-egy bélyegzővel. A rejtő esetében ezek a ládába kerülnek, míg a kereső játékos ezeket viszi magával egy bélyegzőpárnával és egy, a naplóbejegyzéshez szükséges tollal együtt, hogy a láda naplójában megoszthassa másokkal élményeit is.

A postaládák helyei többnyire valamely weblapon vannak közzétéve, sok esetben egy fejtörő, de semmiképp sem egy egyértelmű leírással. Az esetek többségében a megtaláláshoz a térkép mellett iránytű is szükséges. Így a játékhoz némi problémamegoldó készségen túl tájékozódási képesség is kell.

A játék fontos eleme a bélyegző és annak pecsétlenyomata, hiszen rejtőnek és keresőnek is ez a letterboxing igazi trófeája. A pecsétek többnyire egyediek az adott postaláda és játékos saját képi azonosítói. Nagyon sok játékos maga készíti el ezeket, kiélve ezzel kreativitását és vizuális élménnyel megajándékozva a többieket. Forrás: Wikipédia

geocaching geoláda nyirádi miklós
Forrás: Nyirádi Miklós – Turista Magazin

Közel 150 évet kellett „várni” arra, hogy megjelenjen a Letterboxing modern változata 2000-ben, amely a Geocaching.

A geocaching játékban már kellő jártassággal rendelkező személyek egy valamilyen szempontból (földrajzi, történelmi, kulturális stb.) érdekesnek tartott helyszínen, vagy annak közelében elrejtenek egy ládát (ez a geoláda), melynek helyét GPS vevőkészülék segítségével bemérik, majd a koordinátáit – a helyszín leírásával együtt – közzéteszik a játék internetes honlapján.

A játék többi résztvevője a koordináták alapján ezt a rejtekhelyet keresi meg, feljegyzi a ládában található jelszót, amelynek segítségével rögzítheti a megtalálás tényét a honlapon. A bejelentkezéskor mindenki közkinccsé teheti a keresés közben szerzett személyes tapasztalatait, valamint a helyszínnel kapcsolatos ismereteit, és az ott készített fotóit is; ezáltal a honlap az évek során egy hatalmas, több ezer ember által szerkesztett, folyamatosan bővülő online útikönyvvé válik, ahol érdekességek sokasága lelhető fel a föld természeti és kulturális értékeiről.

A játék hazai képviselője a Magyar Geocaching Közhasznú Egyesület (MGKE), amely Magyarország hivatalos geocaching honlapját üzemelteti.

A játékban mindenki részt vehet, aki a szabályzatban foglaltakat elfogadja, és önmagára nézve kötelezőnek tartja. Forrás: Wikipédia

Újabb lépés 2002-ben, amikor svéd It’s Alive cég létrehozta a Botfighters nevű játékot. A felhasználók szöveges üzeneteket küldtek egy „bot” ellenőrzésére, és célzottan is támadhatnak más „bot”-okat a városban. Minden játékos helyét a GPS koordináták alapján mérték be. A brit Guardian szerint a Botfighters egyike a legkifinomultabb játékoknak, amelyek a helyalapú játékokat új platformra, a mobil telefonra helyezték át. A részletes cikk angolul itt olvasható Ready, aim, text címmel.

A küzdelem mellett a Botfighters játékosai klánokat is létrehozhatnak, hasonlókat, mint a Pokémon GO gym, valamint akadályokat is gördíthettek a másik csapat elé. Gyakorlatilag ez volt a kiterjesztett valóság egyik előfutára, habár az okostelefon korszak akkor még nem kezdődött el.

The Master Key electrical fairy tale by Frank BaumHa már a kiterjesztett valóság megint szóba jött, itt azért be kell szúrnunk egy jóval korábbi történetet. Sokak szerint Lyman Frank Baum, az Óz, a csodák csodája (eredeti cím: The Wizard of Oz) meseregény szerzője, amatőr futurista is vízionált a kiterjesztett valóságról vagy 150 évvel ezelőtt.

Idézet Baum-tól: “Imagination transforms the commonplace into the great and creates the new out of the old.”, ami valahogy így fordítható „A képzelet átalakítja a köznapit valami nagyszerűvé, és az újakat a régiből hozza létre.”

A „The Master Key, an Electrical Fairy Tale” című regényében Rob véletlenszerűen köt össze vezetékeket és a rövidzárlat okozta szikrázáskor megjelenik az Elektormosság Démona számára, és elmondja neki, hogy véletlenül rátalált az elektomosság mester kulcsára.  A Démon felajánlja Robnak, hogy teljesíti 3 kívánságát 3 héten keresztül, de minthogy Robnak nem jut eszébe semmi, a Démon többek között a második hét harmadik ajándékaként egy „jellemfelismerő” szemüveget ad neki ezen szavak kíséretében: „amikor a szemüveget feltéve összetalálkozol valakivel, annak homlokán betűk fognak megjelenni, amelyek annak a személynek jellemét mutatják meg. A jóságos emberek homlokán a G (good) betű jelenik meg, míg a rosszakén az E (evil). A bölcseket a W (wise) fogja jelölni, és az ostobákat az F (fool). A kedveseket a K (kind) jelöli, és a kegyetlen embereket pedig a C (cruel)„. Az előbbi nem minősül műfordításnak, és nem is mennénk bele bővebben, de akit érdekel a téma, itt bővebben olvashat az okfejtésről.

Az Elektormosság Démona által ajándékként adott szemüveg kapcsán azért még fontos megemlíteni, hogy a Google okosszemüveg fejlesztése ugyan kevésbé váltotta be a reményeket, vagy csak korainak bizonyult, az Apple és a Microsoft (Hololens) mellett több cég is gőzerővel dolgozik a kiterjesztett valóság, és mixed reality funkciót kínáló okosszemüvegek kifejlesztésén. A hírekből az derül ki, hogy 2020-ig igazi áttörés még nem várható, de mindenesetre szimpatikusabb megoldás lesz, mint a jelenleg már használatban lévő kényelmetlen VR sisakok, mint az Oculus, HTC Vive, PlayStation VR, Samsung Gear VR vagy a Google Daydream. Tony Parisi, aki immár két évtizede dolgozik VR/AR területen és jelenleg a Unity Technologies VR és AR megoldások részlegének vezetője úgy véli, hogy az okosszemüvegek fognak győztesen kikerülni a küzdelemből.

Nem utópia az sem, hogy a szem körül hordozható technika még inkább zsugorodva magára a szemre helyezi a kiterjesztett valóság látványt. Igen, a kontaktlencsébe épített elektronikáról beszélünk. A Samsung által 2016-ban szabadalmaztatott okoslencse többek között kijelzővel, kamerával, mozgásérzékelővel és egy jeladóval rendelkezik. A kontaktlencsét összekötik egy okostelefonnal, majd pislogás útján küldhetők parancsok a különböző funkciók eléréséhez. Így lehetségessé válik például az okostelefonon található digitális fotók megjelenítése a lencse kijelzőjén. Szép új világ…, de ne rettenjünk meg ettől, mert sok izgalom vár még ránk e téren.

Visszatérve a helyalapú és kiterjesztett valóság élményű játékok történetére, ugorjunk 2011-be, amikor a Nintendo kifejlesztett egy kiterjesztett valóság platformot a 3DS elnevezésű kézi játékeszközre. A felhasználók a platform megnyitását követően a beépített kamerával beolvashatták a játékhoz mellékelt AR kártyákat. Nézzük meg a videón, hogy miként is működött ez:

ingress kiterjesztett valóság mobil játékA „Pokémon GO” legnyilvánvalóbb elődjét azonban az Ingress nevet viselő helyalapú játék jelentette. A fejlesztő a Niantic Labs.

A játékosok gyakorlatilag „ügynökök”, és céljuk hogy megszerezzék a GPS-pontokat, úgy mint tereptárgyakat, épületeket és látnivalókat, amelyeket úgynevezett kontroll mezővé kapcsolnak össze.

A Pokéstops-hoz hasonlóan itt is a területszerzés a fő motíváció.

Az Ingress 2014-ben és 2015-ben vált népszerűvé, világszerte több száz közösséget teremtve, de soha nem tudta utolérni a Pokémon GO népszerűségét, bár ma is aktív közösségről beszélünk, amint ez látható.

A témáról bővebben majd az egyre gyarapodó blog bejegyzéseinkben is olvashattok rengeteget.